Vores skole

Fællesskab, sammenhold og trivsel - Et skoleår med gode relationer og fede oplevelser, der giver grobund til at lære og udvikle dig. Det er vigtigt for din fremtid!

Indhold

Vi er Morsø Kommunes kommunale 10. klasse. Vi er det helt rigtige tilbud til dig der har brug for et ekstra år til at blive helt afklaret og klar til at gå i gang med en erhvervsuddannelse, ungdomsuddannelse eller et job.

Hos os kan du bruge året på at blive styrke din faglige profil i skolefagene.

Du bliver en del af et stærkt ungefællesskab med fede oplevelser.

Du kommer til at kende dig selv bedre og får hjælp til at sætte konkrete opnåelige mål for dig og din fremtid.

Fagene, hverdagen, praktik og brobygning

På 10'eren bliver du undervist i fagene dansk, engelsk og matematik.

Skoleåret afsluttes med skriftlige og mundtlige prøver i fagene

• Dansk skriftlig prøve 4 timer , mundtlig prøve 25 minutter
    • Engelsk skriftlig prøve 3 timer, mundtlig prøve 20 minutter
    • Matematik skriftlig prøve 4 timer, mundtlig prøve 2 timer (gruppeprøve)

Har du ikke afsluttet 9.klasse er der mulighed for at gå til FP9 prøverne efter aftale med skolens ledelse.

Udover de obligatoriske fag vil du i dit skema møde nye fag du ikke tidligere har mødt og fede valgfag samt mulighed for tilvalg af Tysk og Fysik med mulighed for afgangsprøve i tilvalgsfagene.

• Livsmestring/dig i samfundet
    • Bevægelse
    • Fysik
    • Tysk
    • Tjekind
    • Valgfag som fitness, krea, makerspace eller helt andre fede fag.

I løbet af skoleåret vil du deltage i obligatorisk brobygning og praktik og du har mulighed for at smage på den karriere, der venter dig i fremtiden med mulighed for op til 12 ugers individuel praktik.

• Praktikken aftales med KUI-vejleder og skolen.
    • Den obligatoriske brobygning og praktik danner grundlag for OSO-opgaven

Når du går på 10'eren, skal du i i løbet af vinteren lave en obligatorisk selvvalgt opgave, der tager udgangspunkt i din uddannelsesplan og de vejledningsaktiviteter, som du har deltaget i på 10'eren Mors.

Hensigten med opgaven er at give dig mulighed at arbejde selvstændigt med et givent emne, der tager udgangspunkt i dine nuværende tanker omkring dit fremtidige uddannelsesvalg og din uddannelsesplan og aktiviteter, der knytter sig hertil, f.eks. erhvervspraktik, uddannelsesbesøg, kammerater og familie.

Opgaven bedømmes med en skriftlig udtalelse og, hvis eleven ønsker det, med en karakter.

Den skriftlige udtalelse er en vurdering af følgende:

- Den selvvalgte opgaves emne og indhold med udgangspunkt i elevens    uddannelsesplan.

- Elevens valg og brug af arbejdsmetoder og undersøgelsesformer.

- Elevens valg og brug af kilder og materialer.

- Sammenhængen mellem indholdet og det færdige produkts udtryksform.